Jak nowoczesne oświetlenie wyróżnia sklepy?

Odpowiednie oświetlenie sklepu ma znaczący wpływ na poziom sprzedaży produktów, dlatego też jest tak niezbędnym elementem wyposażenia. Jego właściwe rozmieszczenie kształtuje też wizerunek marki, ułatwia pracę sprzedawcom oraz uprzyjemnia zakupy klientom sprawiając, że chcą zostać dłużej w sklepie. 

W trakcie zakupów klienci kierują się zmysłami, a jednym z najważniejszych jest wzrok. Dlatego każdy właściciel sklepu powinien zadbać o to, aby oferowany przez niego asortyment był podświetlony w taki sposób, aby podkreślać jego walory, co pozytywnie wpłynie na decyzje zakupowe klientów. Jak nowoczesne oświetlenie wyróżnia sklepy?

Dlaczego oświetlenie witryn i ekspozycji jest ważne?

Zapewniając oświetlenie w sklepie warto skupić się na jego każdym elemencie, nie tylko wnętrzu. Niezwykle ważne jest też właściwe podświetlenie okna wystawowego, co przyciąga wzrok przechodniów i zachęca ich do odwiedzenia sklepu. Do oświetlenia witryn sklepowych najczęściej stosuje się reflektor punktowy, któremu można nadać dowolny kąt rzucanego światła.

Pobudzenie zainteresowania klientów nie kończy się na podświetleniu witryny, ale należy podtrzymywać ten nastrój również wewnątrz sklepu. W tym celu warto atrakcyjnie rozłożyć towary i odpowiednio je oświetlić. Sprawi to, że klient będzie mógł zapoznać się ze wszystkimi zaletami produktów.

W sklepowych wnętrzach doskonale sprawdzają się panele LED, które zapewniają doskonałe oświetlenie każdego elementu. Aby podświetlić konkretne towary i zaakcentować ich atrakcyjność, warto wyposażyć się w nowoczesne lampy na szynach. Szczególnie ważne jest oświetlenie w sklepach spożywczych, w których barwa światła podkreśla świeżość i naturalność sprzedawanych produktów. 

Jak oświetlić ekspozycję w sklepie spożywczym?

Sklepy spożywcze to jedna z najbardziej wymagających branż w kwestii doboru oświetlenia. Musi ono przede wszystkim spełniać rygorystyczne wymogi elementów, które mają kontakt z żywnością. Zaliczają się do nich stosowne atesty Państwowego Związku Higienicznego – bez nich oświetlenie nie może być wykorzystane do oświetlenia grupy produktów w sklepie spożywczym.

Warto też podkreślić, że artykuły spożywcze muszą być podświetlane różnego rodzaju światłem, które podkreśla ich świeżość i naturalność – inny rodzaj lamp zastosujesz do wyeksponowania pieczywa, inny zaś do mięsa, a jeszcze odmienny do podkreślenia walorów owoców i warzyw. Produkty piekarnicze najlepiej oświetlać ciepłą barwą, mięso zaś lekko czerwoną, co podkreśli jego świeżość.

Pamiętaj, aby produktów mięsnych nie podświetlać niebieskim i zielonym światłem, ponieważ taka barwa sprawi, że artykuły będą prezentować się nieapetyczne i nieświeżo. Wybierając oświetlenie do sklepu spożywczego najlepiej zdecyduj się na specjalistyczne lampy, które przeznaczone są do podświetlenia konkretnego rodzaju produktów.

Przypadkowo dobrane oświetlenie do sklepu sprawi, że produkty nie będą podświetlone we właściwy sposób, co odbierze ich atrakcyjność, a tym samym wpłynie na ilość kupowanych przez klientów artykułów. W celu zapewnienia najwyższej jakości oświetlenia LAKO rekomenduje serię produktów SPOT.

Oświetlenie różnych elementów w sklepie

Bardzo ważne jest, aby w każdym sklepie czy supermarkecie oświetlone były wszystkie jego elementy. Samo podświetlenie wystawy czy jego wejścia nie wystarczy, by skutecznie zachęcić klienta do zakupów – po wejściu szybko opuści on sklep i nie będzie chciał zapoznać się z jego ofertą. Nieskuteczne jest również wyeksponowanie towarów tylko w jego wnętrzu, ponieważ kontrahent musi poczuć się zachęcony, aby do niego wejść. Jak prawidłowo oświetlić elementy sklepowe?

  • Oświetlenie wystawy i produktów

Oświetlenie wystawy przyciąga wzrok przechodniów i sprawia, że chcą zajrzeć do wnętrza sklepu. W tym celu można wykorzystać światło dekoracyjne lub akcentujące. W sklepie spożywczym świeżość produktów warto podkreślić przy pomocy kierunkowych, diodowych reflektorów akcentujących z modułami o bardzo wysokim stopniu oddania barw. 

Bardzo ważne jest, aby podczas doboru oświetlenia zwrócić uwagę na ochronę światłoczułych produktów, ponieważ narażenie ich na długotrwałe naświetlanie może obniżać ich jakość i świeżość.

  • Oświetlenie wejścia do sklepu

Kolejnym bardzo ważnym elementem, które należy odpowiednio oświetlić, jest wejście do sklepu. Musi być ono widoczne, aby potencjalny klient nie miał problemu z jego odnalezieniem. Powinno ono wyróżniać się na tle elewacji nawet po zmroku, a w przypadku centrum handlowego powinno jasno wskazywać klientowi, że prowadzi do konkretnego sklepu. 

  • Oświetlenie w strefach komunikacji i kas

Są to miejsca, po których poruszają się klienci i sprzedawcy, dlatego bardzo ważne jest, aby dobrane oświetlenie nie wywoływało efektu olśnienia. Zadaniem lad kasowych jest przyciągnięcie wzroku i utrwalenie pozytywnego wizerunku marki. Dobrym rozwiązaniem jest więc postawienie jednej lampy, która będzie dodatkowo elementem dekoracyjnym, bądź zainstalować kilka punktów świetlnych.

Pamiętaj jednak o zachowaniu umiaru. Oświetlenie kasy musi spełniać określone normy, uwzględniające natężenie światła, które nie może być niższe niż 500 luksów, a współczynnik ograniczenia olśnienia nie powinien przekraczać 19. Niezwykle ważne jest też podświetlenie strefy komunikacji, aby ułatwiała poruszanie się klientom.

Należy mieć na uwadze to, że sklep jest nie tylko miejscem sprzedaży, ale także pracy, z tego powodu musi spełniać określone normy, które dotyczą również oświetlenia. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy jasno precyzuje, jakie oświetlenie należy zapewnić w miejscu pracy.

Rodzaje lamp sklepowych

Z uwagi na to, że w każdym sklepie należy oświetlić jego różne części, konieczne jest zastosowanie różnego typu lamp oświetleniowych. Dzięki nim każdy element będzie dobrze podświetlony, zapewniając komfort i akcentując asortyment.

  • Reflektory i projektory – jest to jedna z najważniejszych grup oświetlenia, które stosuje się do zaakcentowania zalet konkretnego produktu. W sklepach najczęściej wykorzystuje się lampy na szynoprzewodach typu reflektor, które umożliwiają dowolne skonfigurowanie: ustawić właściwą barwę światła, kąt jego padania oraz moc.  

  • Lampy typu downlight – jest to oświetlenie, które montowane jest podtynkowo lub natynkowo. Wykorzystuje się je do podświetlania przejść i korytarzy, dlatego najczęściej stanowi światło ogólne, jednolicie oświetlając konkretną powierzchnię. 

  • Linie świetlne i belki – tego typu oświetlenie stosowane jest najczęściej w sklepach spożywczych, które świecą nad alejkami, ponieważ dobrze doświetlają obie strony regałów z artykułami. 

  • Lampy dekoracyjne – ten rodzaj oświetlenia jest coraz częściej stosowany w różnego typu sklepach, ponieważ pozwala wyróżnić je na tle konkurencji, stając się rozpoznawalnymi wśród klientów. Duże, dekoracyjne lampy doskonale przyciągają wzrok klientów, zachęcając ich do odwiedzenia i zapoznania się z ofertą. Tego typu oświetlenie zapada też w pamięć kontrahentów i buduje pozytywny wizerunek marki. Dobór lamp dekoracyjnych uzależniony jest od Twoich indywidualnych preferencji: jak chcesz, żeby Twój sklep był postrzegany. Pamiętaj jednak, że tego typu oświetlenie stanowi element dodatkowy, nie zaś główne źródło światła. Wybierając lampy dekoracyjne do sklepu zwróć uwagę na jakość ich wykonania i łatwość utrzymania w czystości.

  • Oświetlenie awaryjne i wyjść ewakuacyjnych – jest to bardzo istotny element, którego nie może zabraknąć w żadnym sklepie. Właściwe oświetlenie awaryjne i wyjść ewakuacyjnych określają przepisy przeciwpożarowe, ponieważ zapewnia bezpieczeństwo klientów i personelu. Do tej grupy można zaliczyć lampy awaryjne, które zapewniają światło po zaniku prądu, mające różne parametry: na przykład długość świecenia czy miejsce montażu.

Pamiętaj, że bardzo ważne jest nie tylko właściwe oświetlenie całej powierzchni sklepowej, witryny oraz wejścia. Istotne jest też, aby wszystkie źródła światła były ze sobą spójne i zapewniały możliwość dostosowania do pory dnia i roku. Oświetlenie jest niezwykle ważnym elementem sklepu, który tworzy jego atmosferę i wpływa na wizerunek marki.

W LAKO znajdziesz różnego rodzaju oświetlenie, dostosowane do podświetlenia każdego elementu w sklepie. Dzięki nam każdy z oferowanych przez Ciebie produktów będzie atrakcyjnie wyeksponowany, a cała przestrzeń przyciągnie klientów. Jeżeli zastanawiasz się, jakie oświetlenie będzie najlepsze do Twojego sklepu, chętnie doradzimy w podjęciu decyzji – zapraszamy do kontaktu.

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: polityka prywatności

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).