Wykorzystanie światła w cukierni

Cukiernie i piekarnie należą do lokali, w których panuje specyficzna atmosfera. Tworzy ją przede wszystkim dobre oświetlenie. Prawidłowo zaprojektowany system nie tylko wyeksponuje wypieki i pieczywo, lecz również wpłynie na decyzje zakupowe klientów. Światłem można zarządzać na wiele sposób, jednak efektywność oświetlenia w dużej mierze zależy od jakości opraw. Z naszego artykułu dowiesz się więcej na temat tego, jakie lampy będą idealne do Twojej cukierni i dlaczego warto zaufać technologii LED. 

Jak oświetlenie wpływa na ekspozycję towaru?

Światło, zarówno naturalne, jak i sztuczne, w różny sposób stymuluje organizm człowieka. Może nas nie tylko pobudzać i aktywizować do działania, ale też uspokajać i wyciszać. Zależność tę wykorzystuje się m.in. w merchandisingu do ekspozycji produktów. Odpowiednio zaprojektowane oświetlenie w sklepach i lokalach usługowych spełnia kilka funkcji:

  • przyciąga i kieruje wzrok w konkretnym kierunku, np. na wystawy i witryny;
  • eksponuje towary, “wyciągając” z produktów oraz ich opakowań to, co najlepsze;
  • umila czas spędzany we wnętrzu – wytworzona w ten sposób przyjazna atmosfera sprzyja podejmowaniu pozytywnych decyzji zakupowych;
  • wspiera w bezpośredni sposób sprzedaż – pomaga w pracy sprzedawcom, obsłudze klienta, doradcom itp.

Zimna czy ciepła temperatura światła?

Projektując nowoczesne oświetlenie w sklepie lub lokalu usługowym, ważny jest wybór temperatury barwowej światła. Wyrażana jest ona w skali Kelwina, im niższa temperatura tym jest cieplejsza a im wyższa, tym światło jest zimniejsze. 

Najczęściej w sprzedaży dostępne są oprawy oświetleniowe z temperaturą barwową od 2700 do 4000 kelwinów. 

  • Barwa ciepła

Przedział od 2700 do 3000 K. Najczęściej źródła o barwie ciepłej stosuje się w miejscach służących do wypoczynku i relaksu. Za ich pomocą kreowana jest atmosfera sielskości i błogości. W kontekście sprzedażowym światło o barwie ciepłej idealnie eksponuje towary cukiernicze, oraz pozytywnie wpływa na zachowanie klienta. Szczególnie chętnie stosuje się je w piekarniach, cukierniach czy kawiarniach.

  • Barwa neutralna

Barwa 4000K jest najbardziej zbliżona do światła słonecznego i daje wrażenie czystej bieli. Jest kompromisem, gdy nie możemy zdecydować się między ciepłymi a zimnymi źródłami. Ze względu na swoją uniwersalność, to właśnie światło neutralne najczęściej stosowana jest w sklepach i lokalach usługowych. Dobrze eksponuje towary a także nadaje się do oświetlania ciągów komunikacyjnych, witryn czy wejść. 

Jakie światło będzie najlepsze w cukierni? 

Cukiernie i piekarnie wymagają specjalnego podejścia do kwestii oświetleniowej. Są w nich głównie eksponowane takie towary, jak wypieki oraz pieczywo.Temperatura światła musi być dobrana w taki sposób, aby nie wpływać na ich strukturę, lecz uchwycić to, co w nich najlepsze. 

Idealnym wyborem będą oprawy oświetleniowe wyposażone w energooszczędne źródła LED. Tego typu rozwiązania posiadają wydłużoną żywotność (do nawet 10 lat), zużywają mniej prądu w przeciwieństwie do innych typów źródeł (np. standardowe żarówki żarowe) oraz są odporne na uderzenia i temperaturę. 

Za pomocą oświetlenia LED w cukierni można zarządzać pracą, eksponować produkty i wpływać na decyzje zakupowe klientów. Uzyskamy ten efekt wykorzystując dostępne w sprzedaży produkty ze źródłami o różnej temperaturze barwowej. Przykładowo: 

  • za pomocą ciepłego światła możemy oświetlić w cukierni strefy nad kasami, witryny czy miejsca spożywania posiłków;
  • światło neutralne powinniśmy stosować nad stanowiskami pracy, w ciągach komunikacyjnych czy pomieszczeniach gospodarczych.

W przypadku specyfiki produktowej pieczywa, wypieków i słodyczy ważne jest używanie takiej barwy światła, która będzie najlepsza. Nie może ona wpływać niekorzystnie na ich wygląd. Miękkie, ciepłe oświetlenie podkreśli chrupkość pieczywa, natomiast nieco zimniejsze dobrze wyeksponuje torty i ciasta. Przy wyborze warto również zwrócić uwagę na wskaźnik CRI, który informuje nas o odwzorowaniu barw. Produkty spożywcze najlepiej wyglądają przy CRI 90 lub wyższym. 

Idealną oprawą dla takiego rozwiązania będzie SPOT TUBE 100 INTRACK z barwą ART. która właśnie mieści się w przedziale 3000-4000K oraz posiada CRI>90. Dzięki tym parametrom, kolorowe produkty stają się bardziej wyraziste i zachęcają klientów do zakupu.

Pamiętaj o odpowiednim montażu

Gdy mamy już zaprojektowany system oświetleniowy w cukierni, pora zająć się jego realizacją. W montażu opraw oświetleniowych pomóc nam może profesjonalny elektryk, który zajmie się wszystkimi sprawami technicznymi – przenoszeniem punktów elektrycznych, zakładaniem opraw, prowadzeniem kabli itp. Jego praca powinna być spójna za sporządzonym projektem oświetlenia, gdyż tylko w ten sposób uzyskamy pożądany przez nas efekt. 

Kluczowe będzie właściwe rozmieszczenie poszczególnych źródeł światła. W przypadku żarówek LED najlepszym rozwiązaniem jest oświetlenie punktowe. Delikatnie podświetla ono wybrane przez nas elementy i produkty, nie zaburzając kolorystyki ani nie oślepiając klientów. Oświetlenie punktowe można zastosować nad kasami, nad stolikami oraz przy elementach dekoracyjnych. 

Wybierając i montując oprawy LED, warto również zwrócić uwagę na ich klasę oświetleniową. Ogólnie wyróżnia się pięć, a każda z nich różni się kierunkiem emitowania światła. 

Klasa I – oprawy dające światło bezpośrednie. 90% strumienia świetlnego pada ku dołowi, oświetlając znaczny obszar. w cukierni lampy tego typu mogą być używane w punkcie sprzedaży, na zapleczu lub pomieszczeniach socjalnych.

Klasa II – urządzenia tej klasy wysyłają od 60 do 90% strumienia świetlnego ku dołowi oraz od 10 do 40% ku górze. Tak rozproszone światło może być używane do oświetlania elementów dekoracyjnych i aranżacyjnych cukierni.

Klasa III – proporcje w tej klasie są mniej więcej wyrównane, gdyż 40 do 60% strumienia świetlnego pada w dół i w tych samych granicach odpowiednio ku górze. Przykładowymi oprawami są lampy wiszące w kształcie kul z mlecznego szkła – idealne na witrynę oraz do łazienek.

Klasa IV – w tej klasie oprawy wysyłają od 60 do 90% strumienia świetlnego ku górze oraz od 10 do 40% ku dołowi. Można je stosować do podświetlania witryn i lad. 

Klasa V – daje światło pośrednie, odbite od sufitu i częściowo od ścian. 90% strumienia świetlnego skierowana jest ku górze i do 10% ku dołowi. Oprawy tej klasy sprawdzą się do podświetlania zewnętrznej fasady cukierni oraz samego wejścia.

Oświetlenie cukierni – jak wybrać najlepsze?

Wybierając lampy LED do cukierni musisz pamiętać o kilku ważnych cechach produktowych. W zależności od oprawy mogą się one różnić, a tym samym wpływać na oświetlenie cukierni.

Żarówka wymienna vs. zintegrowana

Na rynku dostępne są zarówno lampy ze zintegrowanym źródłem światła (wbudowanym), jak i wymiennym. Pierwsze rozwiązanie jest bardziej ekonomiczne i energooszczędne. Zintegrowane źródła światła LED mają bowiem większą żywotność, co przekłada się na ich efektywność i wydajność. Oprawy z możliwością wymiany żarówki sprawdzą się wówczas, gdy chcemy mieć większe możliwości sterowania oświetleniem, np. zmiany barwy światła, kąta jego padania itd. 

Regulacja

W cukierni czy innych lokalach gastronomicznych bardzo ważna jest możliwość regulacji kąta nachylenia lampy. Dzięki temu mamy sposobność doświetlania konkretnych przestrzeni lub produktów. Największe pole manewru dają ruchome reflektory, które można odpowiednio regulować , oraz małe – plafony i kinkiety montowane bezpośrednio do ścian. Świetnym rozwiązaniem w przypadku oświetlenia cukierni będą szynoprzewody z wpinanymi reflektorami. W tego typu produktach mamy możliwość nie tylko sterowania pojedynczymi lampami, ale i zmianę ich konfiguracji oraz ilości. 

Kształt, kolor, styl

Lampy LED do cukierni powinny nie tylko spełniać wymogi funkcjonalne, lecz także muszą odpowiednio wyglądać. Przy ich wyborze najlepiej kierować się stylem aranżacyjnym wnętrz. Kolorystyka, styl i kształt będą w takim przypadku jego przedłużeniem. W ten sposób stworzymy harmonijne wnętrze, w którym każdy element współgra ze sobą. 

Jeśli szukasz idealnych lamp LED do cukierni, które wyeksponują Twoje wypieki i pieczywo, koniecznie skontaktuj się z LAKO! Jako firma od ponad 40 lat doradzamy naszym klientom i oferujemy im wysokiej klasy oświetlenie. Dzięki nam Twój biznes się rozpromieni! 

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: polityka prywatności

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).