Czy odpowiednie oświetlenie sklepu zwiększa sprzedaż?
Oświetlenie pełni bardzo ważną rolę w każdym sklepie, niezależnie od jego specyfiki – jest równie ważne w markecie spożywczym, jak i butiku odzieżowym czy galerii handlowej. Wybór odpowiedniego oświetlenia należy rozpocząć już na etapie projektowania i dopasować go do kategorii sprzedawanych artykułów. Rodzaj światła może się różnić w zależności od typu obiektu handlowego. Poza tym należy wiedzieć, że odpowiednie oświetlenie sklepu znacznie zwiększa sprzedaż. Jak więc dobrać je do placówki handlowej, by spełniało swoje zadanie?
Rodzaje oświetlenia w sklepach
W sklepach zazwyczaj stosuje się trzy typy oświetlenia, które sprawiają, że produkty są dobrze wyeksponowane, klienci czują się komfortowo i chętnie robią zakupy. W celu dobrego zaplanowania oświetlenia sklepowego, najlepiej zgłosić się po pomoc do specjalistów w zakresie aranżacji wnętrz. Ci zaś wskażą miejsca, w których najlepiej ustawić źródła światła oraz jaki ich rodzaj wybrać, by jak najlepiej podkreśliły atrybuty oferowanych artykułów.
Jakie więc rodzaje oświetlenia powinny znaleźć się w sklepie?
- Oświetlenie ogólne typu LSS – jest podstawowym elementem wyposażenia każdego lokalu. Jego główne zadanie to rozjaśnienie wnętrz, a tym samym ułatwienie dokonywania zakupów. Natężenie oświetlenia w lampach głównych musi być optymalne, co jest szczególnie istotne w obszarze kas i ciągów komunikacyjnych. Nie mogą one negatywnie oddziaływać na wzrok pracowników i klientów sklepu;
- Lampy dekoracyjne typu LOFTA – to element wyposażenia lokali, który jest równie ważny jest wcześniej wymieniony. Najczęściej są one zainstalowane wzdłuż ścian lub w obszarze półek i lad. Ich głównym zadaniem jest przyciąganie wzroku klientów sklepu, jednak nie tylko: równie istotne jest stworzenie przyjemnej atmosfery w lokalu. Lampy dekoracyjne powinny oddawać światło o zmiennym natężeniu lub kolorystyce, co pomaga stworzyć dynamiczną scenerię we wnętrzu;
- Oświetlenie akcentujące typu SPOT N FL – jest to ostatni, jednak nie mniej ważny rodzaj lamp. Jego natężenie powinno być znacznie wyższe niż w poprzednich, ponieważ jego zadaniem jest skierowanie wzroku klienta na konkretny artykuł i podkreślenie jego walorów. Specjaliści twierdzą, że kupujący zwracają większą uwagę na mocno doświetlone obszary i chętniej sięgają po znajdujące się w ich obszarze towary.
Zauważyć można, że każdy rodzaj oświetlenia ma nieco inne zadanie, jednak najistotniejsze jest, aby jego ilość była optymalnie dobrana. Dzięki temu klienci będą chętniej odwiedzać sklep i dokonywać w nim zakupów.
Oświetlenie w sklepie – jak wpływa na zainteresowanie klientów?
Specjaliści zgodnie twierdzą, że robienie zakupów nie służy już jako zaspakajanie bieżących potrzeb, ale jest sposobem rekreacji – przy jednoczesnym uzupełnieniu domowych zapasów. Nie ważne, czy chodzi o zakupy w galerii handlowej, butiku czy sklepie spożywczym – kupujący znaleźli w tym rozrywkę.
Jeżeli więc zakupy stanowią formę rekreacji, posiadają pewne zabarwienie emocjonalne, a każdy kupowany przedmiot oceniany jest nie tylko z perspektywy przydatności lub ceny, ale również ideologii – to znaczy ekologii, mody czy stylu życia. Z tego powodu odpowiednie oświetlenie, które stosownie wyeksponuje artykuły, jest kluczowe dla zwiększenia sprzedaży i pomocy klientom w podjęciu decyzji zakupowych.
Jak już zostało wspomniane, oświetlenie w sklepie składa się na ogólne, dekoracyjne i akcentujące. Musi być ono zamontowane we właściwych miejscach, co sprawi, że klienci zwrócą uwagę na eksponowany produkt i chętniej po niego sięgną. Pamiętaj, że każdy artykuł musi przyciągnąć wzrok kupującego już z odległości, nie dopiero po przyjrzeniu się z bliska.
Oświetlenie LED w sklepie – na jakie parametry zwrócić uwagę?
Do sklepów najlepiej wybrać oświetlenie LED, które wyróżnia wiele cech, znajdujących zastosowanie w obiektach handlowych. Na jakie jego parametry zwrócić uwagę?
- Natężenie oświetlenia
Każdy rodzaj zastosowanego w sklepie oświetlenia musi ze sobą współgrać. Bardzo ważne jest, aby powierzchnie i szlaki komunikacyjne były równomiernie rozświetlone z zachowaniem właściwego natężenia światła, które nie męczy wzroku i nie oślepia. Oświetlenie ekspozycji zaś ma za zadanie skierować wzrok klientów na konkretny towar, z tego powodu natężenie jest wyższe niż te w lampach ogólnych.
- Specjalistyczna barwa światła
Nie bez znaczenia jest także barwa światła. Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie w lampach ogólnych opraw LED w neutralnym kolorze, którego temperatura barwowa sięga 4000K – zapewnia to komfortowe warunki zarówno dla klientów, jak i pracowników. Oświetlenie pomocnicze powinno mieć dedykowaną barwę, która daje możliwość dostosowania światła do takich artykułów, jak:
- ryby i owoce morza;
- czerwone mięso;
- warzywa i owoce;
- pieczywo;
- odzież i tekstylia.
Przy wyborze oświetlenia do sklepu należy wziąć też pod uwagę wskaźnik oddania barw, który odpowiada za prawidłowe postrzeganie kolorów i jest najbardziej istotny w przypadku sklepów odzieżowych. Jego wartość minimalna we wnętrzach powinna wynosić CRI 80. Sprawi to, że oświetlone produkty będą wyglądać niemal identycznie jak w świetle naturalnym. W LAKO posiadamy również oprawy z CRI>90.
- Współczynnik olśnienia
Wysoki współczynnik UGR, który jest parametrem bezpośrednio związanym z efektem olśnienia, może w bardzo negatywny sposób oddziaływać na klientów. Z tego też powodu powinien być on dostosowany do ich preferencji – oprawy LED w przestrzeniach handlowych powinny mieć wskaźnik UGR niższy niż 19. Sprawi to, że przebywanie w tak oświetlonych sklepach będzie bardziej komfortowe dla kupujących.
Oświetlenie nad regałami z towarem
Pierwszym elementem, który zachęca kupujących do odwiedzenia sklepu, jest oświetlenie wystaw w witrynach sklepowych. Kolejnym, bardzo ważnym etapem jest oczarowanie klienta wnętrzem lokalu. Aby to osiągnąć, światło w sklepie powinno być nakierowane na wszystkie towary, które chcesz wyeksponować. Lampy akcentujące powinny zostać umieszczone nad regałami, ladami i koszami z towarem – sprawi to że klienci zdecydowanie chętniej zapoznają się ze znajdującymi się tam artykułami.
Do oświetlenia towarów doskonale sprawdzą się reflektory wyposażone w punktowe światło kierunkowe. W przypadku skierowania go nad kosze z pieczywem lub ladę z wypiekami, wybierz światło o ciepłej barwie – sprawi ono, że wyeksponowane tak produkty będą prezentować się atrakcyjnie i zachęcać do zakupu. Mięso natomiast warto podkreślić specjalnie dedykowaną barwą, aby odpowiednio wyeksponować walory mięs i wędlin.
Ryby lub nabiał warto oświetlić chłodną barwą, kosmetyki, odzież, obuwie czy akcesoria do wyposażania wnętrz zaś najlepiej podkreślić światłem w neutralnej temperaturze barwowej. Zrobienie dobrego wrażenia na klientach jest niezwykle istotne i wie o tym każdy właściciel sklepu. Kupujący już po jednym spojrzeniu na wyeksponowane półki potrafią podjąć decyzję, czy chcą pozostać w lokalu i sprawdzić jego ofertę.
Optymalny wystrój i doświetlenie sprawi, że klienci będą chętniej odwiedzali Twój sklep, a przebywanie w nim będzie sprawiać im przyjemność. Atrakcyjnie wyeksponowane towary, za pomocą lamp LAKO o odpowiedniej barwie i natężeniu, wzbudzą zainteresowanie kupujących. Sprawi to, że chętniej podejmą oni decyzję o zakupie i zwiększą codzienny utarg.
Zalety oświetlenia LED w sklepie
Technologia LED bardzo często określana jest rewolucyjną. Nie bez powodu zresztą, ponieważ jest to najbardziej energooszczędne źródło światła sztucznego. Dzięki oświetleniu LED jesteś w stanie wygenerować duże oszczędności na prądzie, ponieważ zużywają one średnio o 85% mniej energii niż tradycyjne żarówki wolframowe i 50% mniej niż energooszczędne lampy fluorescencyjne.
Kolejną zaletą oprawy LED jest fakt, że – w przeciwieństwie do tradycyjnych świetlówek – doskonale adaptują się do dynamicznie zmieniających się trendów oświetleniowych. Bez problemu można nimi sterować przy pomocy nowoczesnych systemów do zdalnego zarządzania oświetleniem, a także synchronizować je z czujnikami ruchu.
Za pomocą oświetlenia LED można też zmieniać barwę emitowanego światła. Nowoczesna technologia jest niezastąpiona w sklepach, ponieważ pozwala nie tylko na stosowne oświetlenie i wyeksponowanie pożądanych towarów, ale także umożliwia wygenerowanie znacznych oszczędności na energii elektrycznej. W LAKO znajdziesz różnego rodzaju oświetlenie LED, które bez problemu dostosujesz do potrzeb swojego sklepu – serdecznie zapraszamy do kontaktu.