Czy odpowiednie oświetlenie sklepu zwiększa sprzedaż?

Oświetlenie pełni bardzo ważną rolę w każdym sklepie, niezależnie od jego specyfiki – jest równie ważne w markecie spożywczym, jak i butiku odzieżowym czy galerii handlowej. Wybór odpowiedniego oświetlenia należy rozpocząć już na etapie projektowania i dopasować go do kategorii sprzedawanych artykułów. Rodzaj światła może się różnić w zależności od typu obiektu handlowego. Poza tym należy wiedzieć, że odpowiednie oświetlenie sklepu znacznie zwiększa sprzedaż. Jak więc dobrać je do placówki handlowej, by spełniało swoje zadanie?

Rodzaje oświetlenia w sklepach

W sklepach zazwyczaj stosuje się trzy typy oświetlenia, które sprawiają, że produkty są dobrze wyeksponowane, klienci czują się komfortowo i chętnie robią zakupy. W celu dobrego zaplanowania oświetlenia sklepowego, najlepiej zgłosić się po pomoc do specjalistów w zakresie aranżacji wnętrz. Ci zaś wskażą miejsca, w których najlepiej ustawić źródła światła oraz jaki ich rodzaj wybrać, by jak najlepiej podkreśliły atrybuty oferowanych artykułów.

Jakie więc rodzaje oświetlenia powinny znaleźć się w sklepie?

  • Oświetlenie ogólne typu LSS – jest podstawowym elementem wyposażenia każdego lokalu. Jego główne zadanie to rozjaśnienie wnętrz, a tym samym ułatwienie dokonywania zakupów. Natężenie oświetlenia w lampach głównych musi być optymalne, co jest szczególnie istotne w obszarze kas i ciągów komunikacyjnych. Nie mogą one negatywnie oddziaływać na wzrok pracowników i klientów sklepu;

 

  • Lampy dekoracyjne typu LOFTA – to element wyposażenia lokali, który jest równie ważny jest wcześniej wymieniony. Najczęściej są one zainstalowane wzdłuż ścian lub w obszarze półek i lad. Ich głównym zadaniem jest przyciąganie wzroku klientów sklepu, jednak nie tylko: równie istotne jest stworzenie przyjemnej atmosfery w lokalu. Lampy dekoracyjne powinny oddawać światło o zmiennym natężeniu lub kolorystyce, co pomaga stworzyć dynamiczną scenerię we wnętrzu;

 

  • Oświetlenie akcentujące typu SPOT N FL – jest to ostatni, jednak nie mniej ważny rodzaj lamp. Jego natężenie powinno być znacznie wyższe niż w poprzednich, ponieważ jego zadaniem jest skierowanie wzroku klienta na konkretny artykuł i podkreślenie jego walorów. Specjaliści twierdzą, że kupujący zwracają większą uwagę na mocno doświetlone obszary i chętniej sięgają po znajdujące się w ich obszarze towary.

Zauważyć można, że każdy rodzaj oświetlenia ma nieco inne zadanie, jednak najistotniejsze jest, aby jego ilość była optymalnie dobrana. Dzięki temu klienci będą chętniej odwiedzać sklep i dokonywać w nim zakupów.

Oświetlenie w sklepie – jak wpływa na zainteresowanie klientów?

Specjaliści zgodnie twierdzą, że robienie zakupów nie służy już jako zaspakajanie bieżących potrzeb, ale jest sposobem rekreacji – przy jednoczesnym uzupełnieniu domowych zapasów. Nie ważne, czy chodzi o zakupy w galerii handlowej, butiku czy sklepie spożywczym – kupujący znaleźli w tym rozrywkę.

Jeżeli więc zakupy stanowią formę rekreacji, posiadają pewne zabarwienie emocjonalne, a każdy kupowany przedmiot oceniany jest nie tylko z perspektywy przydatności lub ceny, ale również ideologii – to znaczy ekologii, mody czy stylu życia. Z tego powodu odpowiednie oświetlenie, które stosownie wyeksponuje artykuły, jest kluczowe dla zwiększenia sprzedaży i pomocy klientom w podjęciu decyzji zakupowych.

Jak już zostało wspomniane, oświetlenie w sklepie składa się na ogólne, dekoracyjne i akcentujące. Musi być ono zamontowane we właściwych miejscach, co sprawi, że klienci zwrócą uwagę na eksponowany produkt i chętniej po niego sięgną. Pamiętaj, że każdy artykuł musi przyciągnąć wzrok kupującego już z odległości, nie dopiero po przyjrzeniu się z bliska.

Oświetlenie LED w sklepie – na jakie parametry zwrócić uwagę?

Do sklepów najlepiej wybrać oświetlenie LED, które wyróżnia wiele cech, znajdujących zastosowanie w obiektach handlowych. Na jakie jego parametry zwrócić uwagę?

  • Natężenie oświetlenia

Każdy rodzaj zastosowanego w sklepie oświetlenia musi ze sobą współgrać. Bardzo ważne jest, aby powierzchnie i szlaki komunikacyjne były równomiernie rozświetlone z zachowaniem właściwego natężenia światła, które nie męczy wzroku i nie oślepia. Oświetlenie ekspozycji zaś ma za zadanie skierować wzrok klientów na konkretny towar, z tego powodu natężenie jest wyższe niż te w lampach ogólnych.

  • Specjalistyczna barwa światła 

Nie bez znaczenia jest także barwa światła. Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie w lampach ogólnych opraw LED w neutralnym kolorze, którego temperatura barwowa sięga 4000K – zapewnia to komfortowe warunki zarówno dla klientów, jak i pracowników. Oświetlenie pomocnicze powinno mieć dedykowaną barwę, która daje możliwość dostosowania światła do takich artykułów, jak:

  • ryby i owoce morza;
  • czerwone mięso;
  • warzywa i owoce;
  • pieczywo;
  • odzież i tekstylia.

Przy wyborze oświetlenia do sklepu należy wziąć też pod uwagę wskaźnik oddania barw, który odpowiada za prawidłowe postrzeganie kolorów i jest najbardziej istotny w przypadku sklepów odzieżowych. Jego wartość minimalna we wnętrzach powinna wynosić CRI 80. Sprawi to, że oświetlone produkty będą wyglądać niemal identycznie jak w świetle naturalnym. W LAKO posiadamy również oprawy z CRI>90.

  • Współczynnik olśnienia

Wysoki współczynnik UGR, który jest parametrem bezpośrednio związanym z efektem olśnienia, może w bardzo negatywny sposób oddziaływać na klientów. Z tego też powodu powinien być on dostosowany do ich preferencji – oprawy LED w przestrzeniach handlowych powinny mieć wskaźnik UGR niższy niż 19. Sprawi to, że przebywanie w tak oświetlonych sklepach będzie bardziej komfortowe dla kupujących.

Oświetlenie nad regałami z towarem

Pierwszym elementem, który zachęca kupujących do odwiedzenia sklepu, jest oświetlenie wystaw w witrynach sklepowych. Kolejnym, bardzo ważnym etapem jest oczarowanie klienta wnętrzem lokalu. Aby to osiągnąć, światło w sklepie powinno być nakierowane na wszystkie towary, które chcesz wyeksponować. Lampy akcentujące powinny zostać umieszczone nad regałami, ladami i koszami z towarem – sprawi to że klienci zdecydowanie chętniej zapoznają się ze znajdującymi się tam artykułami.

Do oświetlenia towarów doskonale sprawdzą się reflektory wyposażone w punktowe światło kierunkowe. W przypadku skierowania go nad kosze z pieczywem lub ladę z wypiekami, wybierz światło o ciepłej barwie – sprawi ono, że wyeksponowane tak produkty będą prezentować się atrakcyjnie i zachęcać do zakupu. Mięso natomiast warto podkreślić specjalnie dedykowaną barwą, aby odpowiednio wyeksponować walory mięs i wędlin.

Ryby  lub nabiał warto oświetlić chłodną barwą, kosmetyki, odzież, obuwie czy akcesoria do wyposażania wnętrz zaś najlepiej podkreślić światłem w neutralnej temperaturze barwowej. Zrobienie dobrego wrażenia na klientach jest niezwykle istotne i wie o tym każdy właściciel sklepu. Kupujący już po jednym spojrzeniu na wyeksponowane półki potrafią podjąć decyzję, czy chcą pozostać w lokalu i sprawdzić jego ofertę.

Optymalny wystrój i doświetlenie sprawi, że klienci będą chętniej odwiedzali Twój sklep, a przebywanie w nim będzie sprawiać im przyjemność. Atrakcyjnie wyeksponowane towary, za pomocą lamp LAKO o odpowiedniej barwie i natężeniu, wzbudzą zainteresowanie kupujących. Sprawi to, że chętniej podejmą oni decyzję o zakupie i zwiększą codzienny utarg.

Zalety oświetlenia LED w sklepie

Technologia LED bardzo często określana jest rewolucyjną. Nie bez powodu zresztą, ponieważ jest to najbardziej energooszczędne źródło światła sztucznego. Dzięki oświetleniu LED jesteś w stanie wygenerować duże oszczędności na prądzie, ponieważ zużywają one średnio o 85% mniej energii niż tradycyjne żarówki wolframowe i 50% mniej niż energooszczędne lampy fluorescencyjne.

Kolejną zaletą oprawy LED jest fakt, że – w przeciwieństwie do tradycyjnych świetlówek – doskonale adaptują się do dynamicznie zmieniających się trendów oświetleniowych. Bez problemu można nimi sterować przy pomocy nowoczesnych systemów do zdalnego zarządzania oświetleniem, a także synchronizować je z czujnikami ruchu.

Za pomocą oświetlenia LED można też zmieniać barwę emitowanego światła. Nowoczesna technologia jest niezastąpiona w sklepach, ponieważ pozwala nie tylko na stosowne oświetlenie i wyeksponowanie pożądanych towarów, ale także umożliwia wygenerowanie znacznych oszczędności na energii elektrycznej. W LAKO znajdziesz różnego rodzaju oświetlenie LED, które bez problemu dostosujesz do potrzeb swojego sklepu – serdecznie zapraszamy do kontaktu.

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: polityka prywatności

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).